Jak efektivně kontrolovat klasické uliční čáry

Snad každé město si udržuje svou technickou mapu jejíž součástí je geodeticky zaměřená uliční čára. Zaměření uliční čáry se sbírá po desetiletí, původní kresba se rozšiřuje a nahrazuje se v místech nových staveb aktuálním stavem. Uliční čára pak vypadá kompletně a homogenně.

Je to tak opravdu? Nejsou v mapě zabetonované staré hříchy geodetů z dob před příchodem metod GPS a RTK? Co když geodet při novém měření neodhalil, že vyměněný sloup byl usazen o půl metru vedle starého a  v mapě zůstal sloup původní? Nerozpoznal, že obrubník v křižovatce už má jiné zakřivení než je v 15 let starém zákresu mapy? Že dopravní značka už je mírně jinde, že mladý stromek uschl a kousek vedle vysadili nový?

Kontrolu lze provést pomocí ručního mobilního skeneru velmi rychle. Prostě se se skenerem v ruce projde ulice po jedné straně tam a po druhé straně zpátky. Kilometr ulice za 30-40 minut. Obsluha skeneru může zajít i do zákoutí, kam ze silnice není vidět, a zachytit opravdu přesný současný stav třeba za zaparkovanými auty nebo pod mostem.

To skener na autě nedokáže…  Navíc ručním skenerem lze ekonomicky zkontrolovat i krátké úseky,  ve kterých je potřeba rychle ověřit kvalitu existujícího zaměření.  V souvislosti se vznikající DTM ČR je dobré připomenout, že kontrola není použitelná pouze pro existující 2D mapy, ale může být využita i pro ověření konsolidovaných 3D map v JVF.

 

 

Mohlo by Vás dále zajímat:

Co když porovnáme zaměření laserovým pásmem a skenování?
26. 06. 2023

Ono to z ručního měření délek při pečlivém provedení docela sedí – jen se nepozná, kde jsou možná kritická místa. Na obrázcích je výsledek jedné naší zkoušky – kolega projektant zaměřil krov kostela klasicky laserovým pásmem a výsledek vypadal velmi pěkně. Po čase jsme se do stejného krovu dostali i s ručním scannerem a zaměřili…

Zaměření technologických tras ve stísněných prostorách
2. 01. 2022

Ruční skener se ukázal být nenahraditelný při zjišťování vhodných tras pro nová vedení v podhledech nebo ve dvojitých podlahách. Prostory podhledů technologických velínů bývají částečně zaplněné staršími vedeními vzduchotechniky, elektro a MAR nebo požárním potrubím. Navíc často nelze podhledy v době projektové přípravy plně odkrýt, takže projektant pracuje „naslepo“ a velmi obtížně hledá prostor pro…

O cenách za zaměření
25. 02. 2021

Poslední dobou děláme hodně nabídek a je mnoho takových, kdy zákazník ani neodpoví ano–ne. Je to kvůli ceně, která v jeho očích překročila jakousi kritickou hranici? Možná. Ovšem nejde dělat zázraky a i geodetické zaměření na základě 3D skenování něco stojí. Spolehlivý automat neexistuje. Zpracování 2D výkresu trvá dobu závislou na složitosti objektu, požadavcích objednatele…

Ověření výšek podlaží
6. 11. 2022

Máme pro vás další zajímavou zkušenost z praxe 3D skenování. Při projektování objektu ubytovacího domu do zaměření vzniklého před několika lety měl projektant pochybnosti o přesnosti výšek v tenkrát geodeticky zaměřeném podkladu. Budova byla výškově složitá a na výškách záleželo. Jak se 3D skenování osvědčilo v této situaci? Celý objekt jsme za provozu během hodiny…

Skvělé barevné 3D skeny
8. 12. 2020

Od listopadu 2020 můžeme využívat moderní statický skener Trimble, který umožní dělat barevná a velmi přesná mračna bodů. Je neuvěřitelné, jak rychle se skenovací technika v posledních letech vyvíjí a jak pohodlnou práci v terénu i při zpracování nové skenery nabízejí. S kombinací dvou moderních statických (terestrických) skenerů Trimble a osvědčeného ručního skeneru Geoslam můžeme…

Skenování historického krovu
5. 09. 2023

Mobilní skener umístěný na teleskopické tyči lze pěkně použít pro zaměření stavu historických krovů. Skener se dostane i do obtížně přístupných horních částí krovu a přinese věrný obraz stavu konstrukce, a to včetně deformací. Nevadí přitom obvyklé pavučiny stínící laserový paprsek ani nižší přesnost skenu (3 cm šum na povrchu). Porovnali jsme zaměření krovu, které…

Další aktuality

Zpět